torsdag 16. desember 2010

-

.. dette innlegget har ingen overskrift, for her kommer det bare mye forskjellige fakta.
Altså, jeg kopier litt fra en genial svenske kalt Mathilda Altis (www.mathildaaltis.blogg.se) - hun kommer alltid på med morsomme ting å skrive om. Så unnskyld, tilda, nå må jeg herme litt.


Først. Det er mange ord som går igjen i setningene til folk her, og ja, det er veldig smittsomt. hihi


"Legit!" 
Istedet Cool. "Dude, that shirt is sooo legit!"

"Cool story, bro."

Haha, altså når noen forteller en historie og den er enten lang, kjedelig, uten mening eller hva det skulle være så ser man på personen som forteller rart og sier: "Cool story, bro". Den bruker jeg mye. Ikke sant, Ida?

"Oh yaaah!"

Altså, Mathilda sa det selv, jeg trodde de gjorde narr av utvekslingsstudentenes aksenter(er det slik det skrives?), men det er noe med en dialekt i Minnesota eller noe. Denne brukes til absolutt alt.


Andre mye brukte ord: DUDE! Hele tiden, "Dude, that's so awesome!" "Dude, that's so legit." Altså, før alt. Også ordet som gjør meg helt gal om dagen. Spesielt ei jente i US History klassa mi, haha, hun er noe for seg selv, bruker det konstant HELE TIDEN. "Like". Veldig amerikansk, å herregud, første samtalen jeg hørte når jeg landet var:


"Oh my god, so like I got these amazing shoes! They're like so cute!" 
"Really? Like I've been looking for like dressy heels, not like too dressy, but like kinda dressy and casual, you know what I mean?"
"Oh yeah totally, like they are sooooo comfortable!"
"So are they like dressy dressy or just like, dressy?"
"Like, they're like dressy, but you can like wear them with like jeans!"
"That's so awesome."


Haha, jeg satt å lo for meg selv, da gikk det virkelig opp for meg at jeg hadde kommet til USA.
Over til noe annet, alle har Iphones her! ALLE. Det er det som er tingen liksom. Apple ting. Og longboarding, altså skateboard bare at longboardet ikke har de "bøyde kantene" og større hjul. Farlig. Jeg prøvde det... Jeg datt da hvertfall ikke, men jeg var fader meg ikke langt unna.
Hva mer.. Jo! Folk her er ikke veldig opptatt av hva de har på seg! Men håret derimot, det er viktig. Folk her kan ha på seg en helt vanlig hvit t-shorte, joggebukse, men ha krøllet fint hår!
 Det går det veldig mye av her, t-shorter og jeans. Og ALLE har slengbukser, ikke sånne ordentlig gammaldagse, men alle har en sånn slags bukse og alle har så mye dilldall på de. De kommenterer alltid klærne mine! Leggins er de ikke vant med, og veska/baggen mi(n)! Den store brune, alle kaller den en koffert, de bruker jo bare ryggsekk her, ikke at det er noe galt i det, de er bare ikke vant med at folk bruker bag, da. Fint det er 5-6 utvekslingsjenter som gjør det,da haha. Det var det jeg kom på, får høre litt med Mathilda om det er noe mer. I morgen er det en veldig avslappet skoledag med julefeiring i timene og assembly midt på dagen og så er det juleferie :D:D

1 kommentar:

  1. jeg hørte på p4 her om dagen å da sa de at amerikanerne elno hadde kåret de mest brukte og "iriterende" ordene. og det var: Whatever,like og you know what i mean)
    gøy at du skrev om det nå :))

    SvarSlett