lørdag 21. august 2010

AMERICAN BAKING

Siden det ser ut som om jeg blir i Norge en stund til......, måtte jeg prøve å få USA til Norge. Selv trodde jeg at bagels var fra USA, men det viser seg at det ble til i Wien på 1700-tallet. Etterhvert kom det da til USA og ble fort veldig populært, spesielt i New York.






































Disse bagelsene skal kokes før de stekes. Vann til koking, tilsett ca. 1 ss salt pr liter. Eggeplomme (med litt vann) til pensling.

  1. Smuldre gjæren i en bakebolle og rør den ut i vannet.
  2. Tilsett olje, salt, egg og kna (jeg brukte mikser, mye lettere) inn så mye som mulig av melet at deigen er smidig.
  3. Dekk bakebollen med et håndkle, eller plate, og la den heve i ca. 30 min på et lunt sted.
  4. Kna deigen på melet bakebord.
  5. Del den i 16 biter og rull dem ut til ca. 20 cm lange pølser som er litt tynnere i endene. Fukt så den ene enden med vann og form til ringer. ELLER ta min variant og lag boller og stikk fingeren igjennom og snurr rundt! :D hihi
  6. Kok så opp vannet og salt i en stor kjele. Legg i noen ringer av gangen på ca. 1-2 min. 
  7. Ta dem opp med hullsleiv og legg på husholdningspapir. NEI, ikke legg de på husholdningspapir, det setter seg fast. Legg de rett på rista.
  8. Forvarm ovnen på 220 grader. 
  9. Legg ringene på smurt bakeplate, pensle med egg og strø over med frø - det gjorde ikke jeg, da. 
  10. Stekes midt i ovnen i ca. 15 min. Avkjøl så på rist.






























































































Ser vel kanskje at jeg ikke har lagd det her før? ehe..
Men jeg hadde en perfekt smidig deig, da,
men ble litt stressas når jeg skulle koke de også når
jeg skulle forme de burde jeg hatt litt mel på
bordet slik at de ikke satt seg fast.
Det glemte jo jeg så klart.
Også var det husholdningspapiret, da,
herregud, det satt seg fast :-o
Så det var ikke min feil, for det sto i oppskrifta!
Smakte akkurat på en med pesto på, namnam.
Men må spare resten til i morgen for da kommer
Janet til Lismarka :-D
jippi, og da skal vi på bilrebusløp, haha!
Det skjer alltid noe oppi her skjønner'u.
TEAM GADEN VINNER LETT

1 kommentar:

  1. Å jeg håper virkelig på det beste for deg Malin!<3 Bagelsene så gode ut!:D jeg har foreløbig bare spist en bagel her i USA:O

    SvarSlett